piątek, 22 marca 2013

Gospodarowanie odpadami

NOWE ZASADY 
W GOSPODAROWANIU ODPADAMI

Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw  
nakłada na samorządy dodatkowe obowiązki.  
Najpóźniej od 1 lipca 2013 roku gminy przejmą 
odpowiedzialność za odbiór i przetwarzanie odpadów 
produkowanych przez mieszkańców.



W związku z tym na sesji Rada Gminy w Czarnej w 28 grudnia 2012 r. podjęła szereg uchwał, które regulować będą System Gospodarowania Odpadami Komunalnymi na terenie Gminy Czarna. Podjęte Uchwały zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego (treść uchwał jest także dostępna na stronie internetowej www.gminaczarna.pl.)

Zgodnie z obowiązkami wynikającymi z w/w ustawy odpady komunalne z zamieszkałych gospodarstw domowych zlokalizowanych na terenie naszej gminy od 1 lipca 2013 r. będzie odbierała firma wyłoniona przez gminę w drodze przetargu.

Mieszkańcy nie będą podpisywali indywidualnych umów z firmami wywozowymi, tylko zapłacą opłatę ustaloną w uchwale Rady Gminy. Dotychczas obowiązujące umowy podpisane przez mieszkańców, z dniem 1 lipca br. staną się nieważne.
Pozostałe nieruchomości, w tym również te, na których prowadzona jest działalność gospodarcza będą objęte wywozem odpadów na dotychczasowych zasadach tzn. na podstawie indywidualnej umowy z przedsiębiorcą posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Czarna.

Ustawa pozwala naliczyć opłatę za wywóz nieczystości stałych w zależności od:
- liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość,
- ilości zużytej wody,
- powierzchni lokalu mieszkalnego,
- gospodarstwa domowego.
Żadna z tych metod nie jest doskonała. Po długotrwałych dyskusjach i szerokich analizach Rada Gminy wybrała metodę określającą wysokość opłaty od gospodarstwa domowego.

Ustalone zostały dwie stawki opłat:
  • 17,50 zł/gospodarstwo domowe/miesiąc, jeśli właściciel zdeklarował, że prowadzi selektywną zbiórkę odpadów, (uznaje się, że odpady są selektywnie gromadzone jeżeli z terenu nieruchomości zostanie łącznie oddanych co najmniej 1 worek na 1 miesiąc, z odpadami segregowanymi)
  • 40 zł/gospodarstwo domowe/miesiąc, jeśli właściciel nieruchomości zdeklarował, że nie będzie prowadził segregacji i oddaje wszystkie odpady jako zmieszane
Podstawę do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie złożona przez właściciela lub zarządcę nieruchomości deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Uchwałą nr XXVII/278/2013 Rady Gminy w Czarnej w dniu 21 lutego 2013 r. ustaliła wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, którą mają składać właściciele lub zarządcy nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie Gminy Czarna.

Pierwszą deklarację będzie można odebrać sołtysa. Termin składania deklaracji to 30 kwietnia 2013 r.

Deklarację można złożyć:
- w Urzędzie Gminy Czarna w pokoju nr 3 - I piętro
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu Gminy Czarna tj. 37-125 Czarna 260
- w formie elektronicznej podpisaną certyfikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem profil zaufany epuap.

Istnieje możliwość pobrania deklaracji ze strony internetowej UG Czarna - 
www.gminaczarna.pl


Więcej informacji na temat „śmieciowej rewolucji" na stronie: 
http://naszesmieci.mos.gov.pl/

 wzór deklaracji do: [ pobrania ].

Autor: Gmina Czarna Łańcucka

1 komentarz:

  1. Mamy w Polsce problem nie tylko ze śmieciami, ale nawet z ustawą śmieciową... Ciekawy jestem, czy w sytuacji, kiedy SLD zaskarżył tą ustawę do TK, może być ona wdrażana ?

    OdpowiedzUsuń