NOWE ZASADY
W GOSPODAROWANIU ODPADAMI
Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
nakłada na samorządy dodatkowe obowiązki.
Najpóźniej
od 1 lipca 2013 roku gminy przejmą
odpowiedzialność za odbiór
i przetwarzanie odpadów
produkowanych przez mieszkańców.
W związku z tym na sesji Rada Gminy w Czarnej w 28 grudnia 2012 r. podjęła szereg uchwał, które regulować będą System Gospodarowania Odpadami Komunalnymi na terenie Gminy Czarna. Podjęte Uchwały zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego (treść uchwał jest także dostępna na stronie internetowej www.gminaczarna.pl.)
Zgodnie z obowiązkami wynikającymi z w/w ustawy odpady komunalne z zamieszkałych gospodarstw domowych zlokalizowanych na terenie naszej gminy od 1 lipca 2013 r. będzie odbierała firma wyłoniona przez gminę w drodze przetargu.
Mieszkańcy nie będą podpisywali indywidualnych umów z firmami wywozowymi, tylko zapłacą opłatę ustaloną w uchwale Rady Gminy. Dotychczas obowiązujące umowy podpisane przez mieszkańców, z dniem 1 lipca br. staną się nieważne.
Pozostałe nieruchomości, w tym również te, na których prowadzona jest działalność gospodarcza będą objęte wywozem odpadów na dotychczasowych zasadach tzn. na podstawie indywidualnej umowy z przedsiębiorcą posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Czarna.
Ustawa pozwala naliczyć opłatę za wywóz nieczystości stałych w zależności od:
- liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość,
- ilości zużytej wody,
- powierzchni lokalu mieszkalnego,
- gospodarstwa domowego.
Żadna z tych metod nie jest doskonała. Po długotrwałych dyskusjach i szerokich analizach Rada Gminy wybrała metodę określającą wysokość opłaty od gospodarstwa domowego.
Ustalone zostały dwie stawki opłat:
- 17,50 zł/gospodarstwo domowe/miesiąc, jeśli właściciel zdeklarował, że prowadzi selektywną zbiórkę odpadów, (uznaje się, że odpady są selektywnie gromadzone jeżeli z terenu nieruchomości zostanie łącznie oddanych co najmniej 1 worek na 1 miesiąc, z odpadami segregowanymi)
- 40 zł/gospodarstwo domowe/miesiąc, jeśli właściciel nieruchomości zdeklarował, że nie będzie prowadził segregacji i oddaje wszystkie odpady jako zmieszane
Pierwszą deklarację będzie można odebrać sołtysa. Termin składania deklaracji to 30 kwietnia 2013 r.
Deklarację można złożyć:
- w Urzędzie Gminy Czarna w pokoju nr 3 - I piętro
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu Gminy Czarna tj. 37-125 Czarna 260
- w formie elektronicznej podpisaną certyfikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem profil zaufany epuap.
Istnieje możliwość pobrania deklaracji ze strony internetowej UG Czarna -
www.gminaczarna.pl
Więcej informacji na temat „śmieciowej rewolucji" na stronie:
http://naszesmieci.mos.gov.pl/
wzór deklaracji do: [ pobrania ].
Autor: Gmina Czarna Łańcucka
Mamy w Polsce problem nie tylko ze śmieciami, ale nawet z ustawą śmieciową... Ciekawy jestem, czy w sytuacji, kiedy SLD zaskarżył tą ustawę do TK, może być ona wdrażana ?
OdpowiedzUsuń