sobota, 5 marca 2016

Kierunek Przemyśl

W sobotę 20 lutego o godzinie 8.00 nasza młodzież gimnazjalna i ministranci wraz z ks. Zbigniewem wyruszyli na pielgrzymkę do Przemyśla. W rolę opiekunów młodzieży wcieliły się dwie panie Marie i pan Paweł.
Pierwszym punktem naszej pielgrzymki była Archikatedra. Świątynia o tysiącletnim rodowodzie nazywana jest często ,,matką przemyskich świątyń". Do Katedry weszliśmy, jak przystało na prawdziwych pielgrzymów, przez drzwi główne, w Roku Miłosierdzia nazwane - Bramą Miłosierdzia.

Po świątyni oprowadzał nas pan kościelny opowiadając o bogatej historii samej świątyni jak i ludzi związanych z Bazyliką. Wspomnieć trzeba, że budowę Katedry rozpoczął bp Błażejewski ok. roku 1490,gdzie już w roku 1495 ogień strawił znaczną część świątyni, ostatecznie odbudowę zakończono w 1559 r. Ostatecznie odbudowana Bazylika w roku 1744 (kiedy to w roku 1733 sklepienie nawy głównej  kościoła runęło przebijając posadzkę aż po podziemia). Dowiedzieliśmy się, że z inicjatywy ks. abp Józefa Michalika dopiero w latach 90-siątych odkopano podziemia Archikatedry i odrestaurowano nieliczne, które uratowały się po katastrofie, nagrobki biskupów i szlachty.
W Matce kościołów przeżyliśmy też Eucharystię, którą ksiądz proboszcz odprawił w intencji pielgrzymujących z prośbą o Boże błogosławieństwo dla naszych planów.
Następnym miejscem zwiedzania była Katedra greko-katolicka. Katedra ta znajduje się w kościele wybudowanym przez Jezuitów jako kościół rzymsko-katolicki. Służył on wiernym do roku 1991, a od tego roku papież Jan Paweł II przeznaczył kościół dla biskupa obrządku greko-katolickiego.
O obrządkach i samej  świątyni opowiadał nam ks. wikariusz, który naszą uwagę zwrócił na ikonostas z XVII wieku.
Następnie kroki skierowaliśmy do Wyższego Seminarium Duchownego, a tam ks. Zbigniew najpierw zaprowadził nas do pokoju z pamiątkami po ks. Janie Balickim i do kaplicy tzw. Dolnej, a później oprowadził po Instytucie, opowiadając ciekawie o życiu w Seminarium.
Tak ubogaceni wyruszyliśmy do Jarosławia, gdzie w Ośrodku Kultury i Formacji Chrześcijańskiej czekał gorący obiad ufundowany przez Oddział Akcji Katolickiej w Czarnej.
Po obiedzie zwiedzaliśmy cały Ośrodek wraz z Kościołem, pięknie o Opactwie opowiadał nam sam Dyrektor ks. Marek Pieńkowski.
Pobyt w Opactwie stwarza możliwość regeneracji sił fizycznych, psychicznych i duchowych na bazie pobenedyktyńskiego opactwa z XVII wieku.
To był ostatni punkt naszej pielgrzymki. Wsiedliśmy zmęczeni, ale zadowoleni do autokaru, który prowadzony czujną ręką pana kierowcy szczęśliwie zawiózł do Czarnej.
Dziękuję naszemu księdzu Zbigniewowi Góra za przygotowanie tej pielgrzymki, panu Kazimierzowi Baran za bezpieczną jazdę, pani sołtys Marii i panu Pawłowi za opiekę nad młodzieżą, a samej młodzieży za dobre zachowanie.
Chętnie wybiorę się z wami na następną wspólną wycieczkę.