poniedziałek, 28 kwietnia 2014

Archiwa Tradycji Lokalnej

Gminna Biblioteka Publiczna w Czarnej zaprasza wszystkich chętnych do współpracy w zakresie wspólnego tworzenia Cyfrowego Archiwum Tradycji Lokalnej.

             Projekt zainicjowany przez Ośrodek KARTA w ramach Programu Rozwoju Bibliotek (prowadzonego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego) wdraża sieć lokalnych społecznych archiwów historycznych Cyfrowych Archiwów Lokalnych (CATL) przy bibliotekach gminnych, które stają się centrami aktywizującymi miejscowe społeczności do ocalania, pielęgnowania i upowszechniania „dokumentów” historii i tradycji lokalnej.

Celem zadania jest zachowanie lokalnego dziedzictwa historycznego, do którego nie docierają centralne instytucje pamięci (archiwa państwowe), a które przechowywane są w prywatnych domach i zakładach pracy. W centrum poszukiwań są: fotografie, dokumenty, kroniki a także świadectwa świadków wydarzeń historycznych w postaci relacji ustnych opisujących wydarzenia z przeszłości.    
  
       Te zasoby i doświadczenia mogą być bezpowrotnie utracone jeżeli w porę nie zainicjuje się odpowiednich działań ratunkowych. Dlatego  zwracamy się do wszystkich, którzy posiadają w swoich domowych albumach stare fotografie, listy, pamiętniki, dokumenty i chcieliby je udostępnić do celów naukowych uczniom, studentom, historykom i regionalistom.

Materiały te zostaną zeskanowane i zwrócone właścicielom. Pragniemy podkreślić, że stworzenie cyfrowej kopi dokumentu, w żaden sposób nie wpływa na stan dokumentu pierwotnego, a pozwala go ocalić od zapomnienia.


 Bardzo prosimy mieszkańców gminy Czarna o pomoc w zachowaniu dla przyszłych pokoleń naszej historii i tradycji.   

1 komentarz:

  1. Był taki czas, kiedy bardzo intensywnie udzielałem się w temacie wspomnieniowym i nie tylko, na stronie GOK Czarna... I ok. 95 procent tego co napisałem ciągle się tam / na forum / znajduje...Nie umiem ocenić wartości tej mojej " twórczości " i nie o tym chciałem... A chciałem zapytać jak to jest z publiczną publikacją tych starych, jakże interesujących zdjęć... Bo te moje, które były na stronie GOK-u zamieszczone / m.in. zdjęcia czarnieńskich piłkarzy z lat siedemdziesiątych czy zdjęcia czarnieńskich drobów /, po pewnym czasie zniknęły... Prawdopodobnie przyczyną były jakieś problemy z ochroną wizerunku czy coś w tym rodzaju...Pozostała jednak pamięć o nich i podam, że zwracały się do mnie osoby / m.in. z Francji / z prośbą o udostępnienie tych zdjęć, co uczyniłem... W związku z tym mam pytanie : Czy w razie gdybym raz jeszcze przesłał te zdjęcia, będą one mogły być pokazane, również w internecie tak jak te, które można obejrzeć na blogu Pani Barnat ?... Bo jeśli nie, to nie ma sobie chyba czym głowy zawracać... Pozdrawiam ! ...Czarnianin z daleka...

    OdpowiedzUsuń