niedziela, 5 sierpnia 2012

Fundusz Sołecki

Fundusz sołecki tworzony jest przez Radę Gminy, która podejmuje uchwałę, wyrażającą zgodę, (bądź nie wyraża zgody) na wyodrębnienie w budżecie gminy środków na fundusz sołecki. 
Zwracam się z prośbą i apelem 
do Mieszkańców Wsi 
o wnikliwe przeanalizowanie możliwości przeznaczenia środków przypadających sołectwu Czarna w ramach funduszu sołeckiego na rok 2013, które wynoszą
23 845, 20 zł. 


Proszę swoje propozycje przekazywać do Sołtysa lub Radnym Sołeckim.


Na co przeznacza się środki z funduszu

Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (dalej: ustawa o funduszu sołeckim) przewiduje, że środki z funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć określonych we wniosku sołectwa, które są:
• zadaniami własnymi gminy,
• służą poprawie warunków życia mieszkańców oraz
• są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
Ponadto środki funduszu mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków na działania, które zmierzają do usunięcia skutków klęski żywiołowej na podstawie ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.
Warto nadmienić, że w ustawie o funduszu sołeckim wyraźnie wskazano, że nie jest on funduszem celowym.
 

Jak ubiegać się o przyznanie funduszu

Środki z funduszu przyznawane są w danym roku budżetowym. Warunkiem ich przyznania jest złożenie przez sołectwo wniosku do wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Ustawa o funduszu sołeckim określa elementy, które powinien zawierać wniosek. Są to:
• wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa,
• oszacowanie kosztów przedsięwzięć,
• uzasadnienie.
Wniosek sołectwa uchwalany jest na zebraniu wiejskim z inicjatywy:
• sołtysa,
• rady sołeckiej lub
• co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
Ustawa o funduszu sołeckim wskazuje termin na przekazanie wniosku przez sołtysa wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta). Wniosek ten jest przekazywany do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy w celu uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy. 

Kiedy wniosek może zostać odrzucony

Pierwszym etapem rozpatrywania wniosku jest sprawdzanie go pod względem formalnym przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jeśli złożony przez sołectwo wniosek:
• nie został uchwalony przez zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa,
• nie zawiera przewidzianych przez ustawę elementów,
• nie został złożony w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, na który może być przyznany fundusz
- wówczas jest odrzucany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Odrzucenie wniosku następuje w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. O odrzuceniu wniosku wójt (burmistrz, prezydent miasta) informuje właściwego sołtysa. Nie jest to jednak decyzja ostateczna. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku z przyczyn formalnych podtrzymać wniosek, kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
Obok możliwości odrzucenia wniosku przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), ustawa o funduszu sołeckim przewiduje możliwość odrzucenia wniosku sołectwa przez radę gminy. Radzie gminy została przyznana kompetencja w zakresie odrzucenia wniosku sołectwa ze względów merytorycznych.
Uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, gdy zamierzone zadania nie spełniają warunków określonych w art. 1 ust. 3 ustawy, a więc:
• nie są zadaniami własnymi gminy,
• nie służą poprawie warunków życia mieszkańców,
• nie są zgodne ze strategią rozwoju danej gminy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz