Fundusz sołecki tworzony jest przez Radę Gminy,
która podejmuje uchwałę, wyrażającą zgodę, (bądź nie wyraża zgody) na
wyodrębnienie w budżecie gminy środków na fundusz sołecki.
Zwracam się z prośbą i apelem
do Mieszkańców Wsi
o wnikliwe przeanalizowanie możliwości przeznaczenia środków przypadających sołectwu Czarna w ramach funduszu sołeckiego na rok 2013, które wynoszą
23 845, 20 zł.
23 845, 20 zł.
Proszę swoje propozycje przekazywać do Sołtysa lub Radnym Sołeckim.
Na co przeznacza się środki z funduszu
Ustawa
z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (dalej: ustawa o funduszu
sołeckim) przewiduje, że środki z funduszu przeznacza się na realizację
przedsięwzięć określonych we wniosku sołectwa, które są:
• zadaniami własnymi gminy,
• służą poprawie warunków życia mieszkańców oraz
• są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
Ponadto
środki funduszu mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków na
działania, które zmierzają do usunięcia skutków klęski żywiołowej na
podstawie ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.
Warto nadmienić, że w ustawie o funduszu sołeckim wyraźnie wskazano, że nie jest on funduszem celowym.
Jak ubiegać się o przyznanie funduszu
Środki
z funduszu przyznawane są w danym roku budżetowym. Warunkiem ich
przyznania jest złożenie przez sołectwo wniosku do wójta (burmistrza,
prezydenta miasta).
Ustawa o funduszu sołeckim określa elementy, które powinien zawierać wniosek. Są to:
• wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa,
• oszacowanie kosztów przedsięwzięć,
• uzasadnienie.
Wniosek sołectwa uchwalany jest na zebraniu wiejskim z inicjatywy:
• sołtysa,
• rady sołeckiej lub
• co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
Ustawa
o funduszu sołeckim wskazuje termin na przekazanie wniosku przez
sołtysa wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta). Wniosek ten jest
przekazywany do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy w celu
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
Kiedy wniosek może zostać odrzucony
Pierwszym
etapem rozpatrywania wniosku jest sprawdzanie go pod względem formalnym
przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Jeśli złożony przez
sołectwo wniosek:
• nie został uchwalony przez
zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej
15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa,
• nie zawiera przewidzianych przez ustawę elementów,
• nie został złożony w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, na który może być przyznany fundusz
-
wówczas jest odrzucany przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Odrzucenie wniosku następuje w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. O
odrzuceniu wniosku wójt (burmistrz, prezydent miasta) informuje
właściwego sołtysa. Nie jest to jednak decyzja ostateczna. Sołtys może w
terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku z
przyczyn formalnych podtrzymać wniosek, kierując go do rady gminy za
pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W przypadku
podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje wniosek w
terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
Obok
możliwości odrzucenia wniosku przez wójta (burmistrza, prezydenta
miasta), ustawa o funduszu sołeckim przewiduje możliwość odrzucenia
wniosku sołectwa przez radę gminy. Radzie gminy została przyznana
kompetencja w zakresie odrzucenia wniosku sołectwa ze względów
merytorycznych.
Uchwalając budżet, rada gminy
odrzuca wniosek sołectwa, gdy zamierzone zadania nie spełniają warunków
określonych w art. 1 ust. 3 ustawy, a więc:
• nie są zadaniami własnymi gminy,
• nie służą poprawie warunków życia mieszkańców,
• nie są zgodne ze strategią rozwoju danej gminy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz